• ד״ר דרגן קרברושיץ: יו"ר
  • ד"ר זכי עאסי: גזבר
  • ד"ר דן ארבל: מזכיר
  • ד"ר ענבל סמוק: אחראית ועדת בחינות
חדשות

מקרה נדיר וחמור: סרעפתו של בן 4 נקרעה ואיברי חלל הבטן חדרו לחזה

פגיעת מכונית גרמה לקרע בסרעפת, דרכו נדדו איבריו הפנימיים של הילד לתוך החזה והפריעו לו לנשום | בניתוח בבית החולים ספרא לילדים תוקן בהצלחה הקרע והאיברים הוחזרו למקומם

חדר ניתוח, בית בחולים ספרא לילדים. צילום: דוברות ביה"ח

ילד בן ארבע מצא את עצמו מתמודד עם מצב רפואי מסוכן ויחסית נדיר עקב פגיעה פנימית מתאונת דרכים, שלא אובחנה בזמן. לפני כחודש הילד הצעיר ספג פגיעות באגן ובבטנו התחתונה כתוצאה מפגיעת מכונית. הוא טופל לאחר התאונה באחד מבתי החולים בארץ, אולם הקרע בסרעפת ככל הנראה הוחמץ והילד שוחרר לביתו.

מספר ימים לאחר הגעתו למחלקת השיקום של בית החולים ספרא לילדים, החל הילד לחוות מצוקה נשימתית, מה שגרם לצוות הרפואי לנקוט בפעולה מהירה. צילום רנטגן גילה קרע בסרעפת - שריר חיוני לתפקודי הנשימה שאחראי על הפרדת חלל החזה והבטן. הצילום גילה ממצא מדאיג נוסף: בעקבות הקרע, איברי חלל הבטן פרצו לתוך החזה ופגעו ביכולתו של הילד לנשום כראוי.

ד"ר דניאל שנהר, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים בבית החולים ספרא לילדים, ציין כי מדובר בתופעה נדירה: "קרעים בסרעפת מתרחשים בדרך כלל עקב עלייה פתאומית בלחץ התוך בטני, הנובעת לרוב מתקריות טראומטיות כמו זו שהילד הצעיר סבל. הלחץ הכוחני כתוצאה מפגיעת הרכב בגופו הוביל לקריעת הסרעפת, מה שאפשר לאיברים לנדוד לתוך חלל החזה. מצב כזה מהווה סיכון חמור לבריאותו של המטופל".

צילום רנטגן גילה קרע בסרעפת וממצא מדאיג נוסף: בעקבות הקרע, איברי חלל הבטן פרצו לתוך החזה ופגעו ביכולתו של הילד לנשום כראוי. צילום: דוברות ביה"ח

הסכנות הקשורות לקרע בסרעפת הן חמורות וכוללות: פוטנציאל לכליאת איברים בחלל החזה, המובילה לסיבוכים חמורים כגון נמק מעי. במקרים של נמק נרחב, לעתים יש אף צורך בכריתה כירורגית של המעיים, וזו בתורה תשפיע על יכולתו של הילד לאכול כראוי ולסבך עוד יותר את תהליך ההחלמה. בשל כך החליטו הרופאים ב"ספרא" על התערבות מיידית, והילד הוכנס לניתוח בטן פתוח.

"התערבות כירורגית זו היא חיונית כדי למקם מחדש את כל האיברים שנעקרו ממקומם ולתקן את הסרעפת הקרועה כדי להחזיר את התפקוד התקין", אומר ד"ר שנהר.

בילדים, קרעים בסרעפת הם לרוב תוצאה של תאונות או פציעות בטן פתאומיות שגורמות לעלייה מהירה בלחץ התוך בטני, ומעמיסות על המעיים והסרעפת. גילוי מוקדם וערנות ממלאים תפקיד חיוני בזיהוי קרעי סרעפת באופן מיידי, ובכך מפחיתים את הסיכון לסיבוכים חמורים.

מקרה חמור זה הוא תזכורת חשובה שמעלה את המודעות לזיהוי וטיפול נכון במצבים רפואיים נדירים כגון קרעי סרעפת בילדים, תוך שימת דגש על הצורך בהתערבות רפואית מהירה ובטיפול מיוחד לשמירה על חיי צעירים מול אתגרים בלתי צפויים, מחדד ד"ר שנהר ומסכם כי הילד המדובר התאושש לאחר הניתוח וחזר לאכול ולתפקד, ללא נזק חמור ובלתי הפיך.

נושאים קשורים:  ניתוח בטן,  בית החולים ספרא לילדים,  ד"ר דניאל שנהר,  קרע בסרעפת,  חדשות
תגובות