חדשות

בג"ץ: על המדינה להמשיך להעניק טיפול רפואי לפליטים מאוקראינה

מימון שירותי הבריאות לפליטים מאוקראינה עתיד להיפסק בסוף החודש מבלי שניתן פתרון חלופי | עתירה נוספת בעניין לבג"ץ מנסה למנוע את הפגיעה בחולים: "המדינה משחקת משחק אכזרי בחיי אדם"

פליטים אוקראינים מגיעים לשדה התעופה בן גוריון, מאי 2022. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

בג"ץ הורה למדינה להמשיך בכיסוי ביטוחי לטיפולים רפואיים שכבר החלו או נקבעו עבור הפליטים מאוקראינה ולהשיב עד ל-10 באפריל לעתירה הדורשת להמשיך ולהעניק להם טיפול רפואי. צו ארעי זמני בעניין ניתן אתמול (ד') בערב על ידי כבוד השופט יצחק עמית. כ-10,000 אוקראינים חיים בישראל בשל המלחמה בארצם.

הצו ניתן בעקבות עתירה שלישית לבג"ץ, שהוגשה מוקדם יותר אתמול, בנושא הטיפול הרפואי בפליטים מאוקראינה, זאת לאחר שטיוטת תקנות ביטוח בריאות ממלכתי שפורסמה השבוע, ביחס לזרים השוהים בישראל כחוק, מחריגה את רוב המטופלים מקרב הפליטים.

המימון שמספקת המדינה לשירותי הבריאות לפליטי אוקראינה עתיד להיפסק בסוף החודש (יום א' הקרוב 31.3.24), מבלי שניתן לאוכלוסיה זו פתרון חלופי ותוך סיכון חיים מיידי ופגיעה בחולים, טוענים העותרים ומציינים כי ההשלכות פירושן הפסקת טיפולים, ביטול תורים וסכנת חיים.

העותרים הם הארגונים רופאים לזכויות אדם, א.ס.ף, המוקד לפליטים ומהגרים, "היאס" (ארגון הסיוע לפליטים HIASי- Hebrew Immigrants Aid Society) וארגוני זכויות אדם נוספים יחד עם פרופ' נדב דוידוביץ ופרופ' חגי לוין וכן שתי מטופלות, פליטות מאוקראינה.

בעקבות שתי עתירות קודמות בעניין, משנת 2023, הבטיחה המדינה להמשיך ולכסות את הביטוח הרפואי עד לסוף חודש מרץ 2024 והצהירה כי על שרי הבריאות והאוצר הוטלה המשימה להתקין תקנות עד לסוף החודש, שיסדירו הסדר ביטוחי עבור כלל הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה ושנכנסו לישראל עד ליום 7.1.24.

העותרים טוענים כי למרות הצהרת המדינה כי לא תפקיר את בריאותם של פליטי אוקראינה ולמרות פניות חוזרות ונשנות מצד הארגונים, תקנות הבריאות החדשות שפרסמה לאחרונה המדינה לפליטים ומבקשי מקלט אינן כוללות את מרבית אוכלוסיית פליטי אוקראינה החיים בישראל.

לפי העתירה, תקנות הבריאות החדשות הן הסדר קמצני המעניק ביטוח בריאות רק למבקשי מקלט ופליטים שלא ניתן להרחיקם מישראל ושהם בני 65 ומעלה או קטינים, בעוד שמרבית אוכלוסיית פליטי אוקראינה אינה נכללת תחת קטגוריות אלו.

עו"ד עדי לוסטיגמן, היועצת המשפטית של רופאים לזכויות אדם, שהגישה את העתירה, אמרה כי "פליטי אוקראינה חולים הפונים לארגונים, בעיצומו של פרוטוקול טיפול בסרטן, חולי לב הזקוקים לטיפול, אנשים להם נקבע ניתוח מציל חיים, שבוטל, חולים אשר שלמות גופם וחייהם תלויה בטיפול רפואי המצוי בעיצומו, מוצאים עצמם שוב, בשלישית, ברגע האחרון, כשהקרקע נשמטת מתחת לרגליהם, הטיפול הרפואי נמנע מהם, תורים חיוניים מבוטלים, טיפולים נפסקים, ללא הודעה מוקדמת וחייהם מצויים בסכנה.

לדברי עו"ד לוסטיגמן, "הודעת המדינה ברגע האחרון על חסימת שירותי הבריאות מפליטי אוקראינה והתנערותה מהחלטת הממשלה, בה התחייבה הפוך מכך לדאוג לכלל האוכלוסיה, הינה משחק אכזרי ולא מוסרי בחיי אדם של הפגיעים ביותר. המדינה הודיעה על החלטתה לדאוג למי שאינם בני הרחקה ומצויים בשטחה בהתאם לדין הפנימי הבינלאומי וצו המוסריות, אך החליטה לא רק שלא לעשות כן, אלא גם לפגוע בהסדרים הקיימים תוך פגיעה קשה וזלזול בשלמות גופם ובחיי אדם של הפליטים".

נושאים קשורים:  בג"צ,  חדשות,  פליטים,  מלחמת רוסיה-אוקראינה,  ביטוח רפואי,  זרים,  "רופאים לזכויות אדם"
תגובות
אנונימי/ת
29.03.2024, 09:14

לא ידעתי שיש למערכת הבריאות כסף מיותר...

אנונימי/ת
29.03.2024, 10:03

יש כסף מיותר לטפל בצאצאי האוקראינאצים.

אנונימי/ת
29.03.2024, 12:51

בג״ץ כרגיל עם מלוא הסמכות ואפס אחריות.
המדינה (אזרחי ישראל) תממן טיפול למרות גרעון מטורף מהמלחמה בתמורה יקבלו אנטישמיות במבטא אוקראיני. ובהכל אשמה ממשלת הימין.
ממשלת הצללים במיטבה

אנונימי/ת
31.03.2024, 20:09

כמישהו שאשכרה נותן טיפול לפליטים המדוברים - חרטא. לא מציל חיים ולא נעליים. סתם מסחטת מומחים לשטויות שנזכרו לטפל בהם אחרי 10-15 שנים כי עכשיו אפשר ועכשיו חינם.
אף אחד לא בעד להפסיק טיפולים מצילי חיים, אבל, זו ממש לא המציאות. אזרח ישראלי מקבל שירות רפואי טוב פחוץ בלא מעט תחומים (גינקולוגיה, עור ומין, עיניים ועוד...) מאשר אותם הפליטים. רוצים רפואת שגרה? תשלמו.