חדשות

מאבק המתמחים על קיצור תורנויות 26 שעות בדרך לבג"ץ

ארגון המתמחים "מרשם" שלח התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים לשרי הבריאות והרווחה וליועמ"ש: "אין כל התקדמות בעניין קיצור התורנויות"

מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. צילום ארכיון: מרים אליסטר/ פלאש 90

מאבק המתמחים על קיצור תורנויות 26 שעות בדרך לבג"ץ. אתמול (ד')  שלח ארגון המתמחים "מרשם" התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים לשר הבריאות, שר הרווחה והיועמ"ש לממשלה: "אין כל התקדמות בעניין קיצור התורנויות. אנחנו ממשיכים לסכן את עצמנו ואת המטופלים שלנו. לא נוכל עוד לעמוד מנגד".

במכתב ששלח אתמול מנכ"ל "מרשם", עו"ד גלעד סממה, הוא מציין כי הארכת היתר ההעסקה, שמאפשר למדינה להעסיק את המתמחים בתורנויות של 26 שעות, ניתן בין היתר על רקע ההבטחה כי הוועדה לבחינת מתכונת ההעסקה של המתמחים - ועדה של ההסתדרות הרפואית ששותפים בה גם נציגי משרד הבריאות - תגיש את מסקנותיה עד לסוף 2020. לאחר מכן, עד לסוף ינואר 2021. ואולם, מסקנותיה לא הוגשו עד לעת הזו.

"הרופאות והרופאים המתמחים שבעים מהבטחות ומצפים למעשים", כתב עו"ד סממה במכתבו והוסיף: "נא לראות במכתבנו מיצוי הליכים בטרם פניה לערכאות משפטיות".

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  בג"צ,  קיצור תורנויות,  עו"ד גלעד סממה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.03.2021, 09:20

לכל מקצוע יש את דרישותיו, וכל הפונה ללימודי הרפואה יודע כי תורנויות מהוות חלק מההכשרה. מבלי לזלזל בזכויות המתמחים, ניהול המאבק באיצטלה של דאגה לבטיחות המטופלים או המתמחים הוא מניפולטיבי ולא מייצג אמת. כשהמטרה היחידה היא תנאי עבודה - מוטב היה שכך יאמר. אם בטיחות המטופל עומדת בראש מעייני המתמחים, הרי שקיצור התורנויות משמעו פגיעה משמעותית בתהליך ההתמחות, ובהכשרה של המומחים בעתיד.

05.03.2021, 09:42

לאנונימית מ9:20 שלום.
1. היתר ההעסקה של המתמחות והמתמחים מופר כל יום בכל בתי החולים. האם היית ממשיכה לעבוד אם חוזה ההעסקה שלך היה מופר בכל יום?
2. יש מקום לדרוש שינוי בתנאי העסקה אם הם לא הוגנים, כך שזה שאחנו בחרנו את המקצוע לא רלוונטי. אנחנו לא דורשים לעבוד 8 שעות ביום ולקבל מליונים. את יודעת שמתמחים עובדים מספר שעות בחודש ששווה לשתי משרות?? וחלקם אף יותר?
3. ניהול המאבק אינו "באיצטלה לדאגת המטופלים", הוא באופן ברור ביותר מדבר על שתי הזרועות- שיפור תנאי המתמחים, ובקשר ישיר שיפור הטיפול במטופלים. את חושבת שרופאה בשעה ה24 לתורנות ללא שינה תתן את אותו הטיפול כמו בשעה השלישית או העשירית? אם את סבורה שכן, ישמחו לקבל אותך לשורות המתמחים והמתמחות בארץ. אנחנו שבענו מזה.
אנקדוטה חביבה- תורנויות של מעל 24 שעות נקבעו לראשונה על ידי כירורג שחי לפני כ120 שנה, שהיה מכור לקוקאין וכך בילה את שעות העבודה הארוכות בבית החולים. מאז ועד היום הונפצו הצדקות שונות לדבר הזה שאת כולן ניתן לסתור. האמת היא שהפאסון והאגו משחקים פה תפקיד חסר פרופורציה, ואין שום היגיון אמיתי מאחורי קביעת השעות.

אין כל בעיה בקיצור תורניות . תאריכו התמחות כפי שצריך , ואז החשיפה והלימוד והעבודה יביאו להתמחות טובה. 10 שנות התמחות בפנימית. 15 שנות התמחות בכירורגיה . זה המחיר . או שאתם רוצים שהמטופלים ישלמו את המחיר ?

אנונימי/ת
06.03.2021, 22:56

גוגל קטן עליך מגלה שאתה כירורג ילדים. גם אני בתחום כירורגי וכל שנותר לי לומר הוא חבל שלא ביקרת במקומות אחרים בעולם המערבי, ובמיוחד אירופה, לראות שאפשר גם אחרת ושממש אין צורך בהארכת ההתמחות. וכמו שכל הכירורגים יודעים, רוב העבודה שלנו היא לא בחדר הניתוח אלא לקחת דמים וקבלות.

אנונימי/ת
05.03.2021, 11:33

אנונימי זה עוד איזה דינוזאור חוצפן שחושב שיפגעו לו הפריווילגיות. מתמחים באירופה יותר טובים מישראל ועובדים מקסימום 48 שעות בשבוע וההתמחות שלהם קצרה יותר. להיות עבד גם 19 שנה ללא הכשרה ראויה זה לא נקרא "התמחות". אני מניח שאתה גם נגד הגבלת שעות עבודה חלוקי עבודה לקטינים, זכויות הצבעה לנשים ועוד כל מיני היסטוריות.
אנחנו כבולים למערכת ממשלתית ארכאית הסתדרותית רקובה ולכן אין לנו בחירה אז הטיעונים של ידעתם לפני שנכנסתם למקצוע רלוונטיים כמו קליפת השום. בקיצור תנוח/י

אנונימי/ת
05.03.2021, 12:18

בהצלחה למתמחים במאבקם הצודק. אני מקווה, שהשופטים ישפטו באופן הוגן ולא יושפעו מאנשי השלטון והממון.

אנונימי/ת
05.03.2021, 14:33

יש צדק רב בדרישות המתמחים, שאינם מנותקות לא מעולם הרפואה, ולא מהעולם בכלל...
זה שדפקו אותנו ופחות התלוננו, וקיבלנו התמחות גרועה וכמעט ללא לימוד (TEACHING), לא אומר שגם הם צריכים להסכים לרעה החולה הזו.

05.03.2021, 17:00

אין שום סיבה שההתמחות תתארך, ידעת שבארהב ההתמחויות קצרות יותר?? ידעת שבאירופה יש חוק המגביל את שעות התורנות לעד 13 שעות ואת שעות העבודה השבועיות?? כדאי לבדוק את הדברים לפני שמציעים להאריך את ההתמחות ל10 שנים. התמחות מבוקרת, איכותית וטובה היא כזו שתאפשר לקצר את התורנויות. באיזה עולם זה הגיוני שאדם יעבוד 26 שעות רצוף וסכום שעות של שתי משרות בחודש?! (ובואו, ברב המחלקות מעבירים כרטיס בשעה ה26 ונשארים ללא תשלום גם מעל 30 שעות). כמו בכל מקום עבודה, ראוי שבתור התחלה יכובדו תנאי ההסכם הנוכחי שלא מכובדים כעת באף בית חולים, ובשלב השני להפסיק להתעלם מהמצוקה הקיימת, תדרוש הוספת תקנים וקיצור תורנויות.

אנונימי/ת
05.03.2021, 20:35

אני מעריך שאותם אנשים שמתנגדים לקיצור תורנויות הם גם אלו שמתגאים בכך ש"לא הלכתי לאסיפת הורים של הילד שלי בזמן ההתמחות" וגם "פעם עבדנו 70 שעות ברצף, במדבר, בלי נעליים".
כולנו רוצים בטובת המטופלים וגם בטובתנו האישית. זאת לא בושה. זה הגיון בריא.
כל בר דעת מבין שעומדים אינטרנסים עלומים מאחר ההתנגדות הבלתי מוסברת של הר"י לקיצור תורניות ובפרט ההתנגדות ההזויה לביצוע פיילוטים.
העתיד כבר כאן. קיצור התורנויות בוא יבוא

אנונימי/ת
06.03.2021, 19:37

אתה חצוף ולא ראוי לתגובה.

אנונימי/ת
06.03.2021, 08:55

אם כל הצער אין סיכוי שבגצ יכריע בנושא מקצועי טהור. אם נדרש לאייש את המחלקות בכל שעות היום והלילה ותהיה חוות דעת שלא ניתן לקצר תורנות מבלי לפגוע בהמשכיות הטיפול בגצ לא יוכל להתנגד לכך.

אנונימי/ת
06.03.2021, 19:35

תעבדו במשמרות כמו אחיות ואל תעשו התמחות משמעותית שדורשת שעות ארוכות והשקעה רבה.

אנונימי/ת
06.03.2021, 19:33

תבחרו במקצוע ״קל״ ואל תכפו את עצמכם על הכלל!!!!!

אנונימי/ת
06.03.2021, 21:26

תומכת במאבק!
לא ייתכן שתעבדו 26 שעות כשזה בא על חשבון הטיפול במטופל, המשפחה והבריאות שלכם
בהצלחה!