• ד״ר דרגן קרברושיץ: יו"ר
  • ד"ר זכי עאסי: גזבר
  • ד"ר דן ארבל: מזכיר
  • ד"ר ענבל סמוק: אחראית ועדת בחינות
דעות

מכתב תשובה ל"מתמחים האנונימיים" בנושא ההתמחות בכירורגיה

יו"ר איגוד הכירורגים בישראל משיב בפרוטרוט לטענות המתמחים בכירורגיה כללית כפי שפורסמו ב"דוקטורס אונלי", פורס בפניהם את התכניות והשינויים במסלול ההתמחות ומדגיש: "לאיגוד אין כל אידיאולוגיה נסתרת בדיון סביב קיצור התורנויות"

חדרי ניתוח. צילום: פלאש 90 - אילוסטרציה

מתמחים יקרים, מכתב זה מופנה אליכם.

צר לי על חששכם לפרסם את דבריכם באופן גלוי ואתם נאלצים לכתוב מכתב אנונימי מחשש, כך לטענתכם, לעתידכם במחלקה. מהיכרותי את מנהלי המחלקות לכירורגיה כללית, חששכם אינו במקומו.

זה כארבע שנים עוסק איגוד הכירורגים, בשיתוף עם חוג המתמחים שלו, בתכנון ושינוי ההתמחות בכירורגיה כללית. השינויים, התכניות והעדכונים מופצים לכל המתמחים באיגוד (כולל חברי מרשם) בדואר, בניוזלטר, באתר האיגוד, בפגישות עם צוותי המחלקות בסיורים וכן בפגישות עם מתמחים כמו זו שנערכה ביוזמת חוג המתמחים שלנו, בזום, אך לפני שבועיים.

מכתבכם, שנכתב מדם ליבכם, עוסק בשינויים הנדרשים בהתמחות בכירורגיה במדינת ישראל. שינויים אלה מתרחשים כבר כעת ולכולם שותפים נציגיכם באיגוד - חוג המתמחים באיגוד הכירורגים. החוג פעיל, מקיים ישיבות, משתתף בישיבות הוועד וכמובן בכל הישיבות הדנות בשינויים בהתמחות כפי שבקצרה אפרט בהמשך. שכך בקשתכם להיות שותפים בהתאמת ההתמחות לצורכי השעה תמוהה. אדרבא, שותפות זו מתקיימת באופן הדוק ופורה.

איגוד הכירורגים היה שותף ויוזם לשינויים רבים אותם תחוו בחודשים הקרובים ובהמשך דרככם כמתמחים. מרביתם תואמים לחלוטין את המפורט במכתבכם. חלקם מקרבים את ההתמחות בארץ לזו שבחו"ל, שרבים מכם מתקנאים בה

איגוד הכירורגים מוביל שינוי מהותי ועמוק בהתמחות והוא שותף מוביל במגמה של המועצה המדעית במטרתה להפוך את ההתמחות הנוכחית, המבוססת על זמן (שש שנים) וסילבוס ניתוחים (כמותי) להתמחות "מבוססת הישגים/ תוצאים". התיאוריה, המדע והפרקטיקה סביב התמחות מבוססת הישגים מורכבים מכדי לפרטם כאן אך אשמח להגיע לכל מקום שתבחרו להציגם בפניכם.

בהתמחות מבוססת הישגים נפרשים על פני שנות ההתמחות משימות ידע (קוגניטיבי) ומשימות רכישת מיומנות טכנית (עבודה בסימולטורים, סילבוס הניתוחים ועוד) באופן מובנה ומדורג. כל רכישה חייבת במדידה, כך שבמהלך ההתמחות נבחן המתמחה לא רק בבחינת שלב א' ושלב ב' (כפי שנעשה היום), אלא בשיטות מדידה רבות ועקביות, כך שמנהל תכנית ההתמחות ובוודאי המתמחה זוכים לתמונה אמיתית וראויה לרכישות הידע והמיומנות. אלו מכומתות באופן המאפשר התערבות פרואקטיבית לכשנדרשת ובהסתמן כשל ברכישה.

איגוד הכירורגים היה שותף ויוזם לשינויים רבים אותם תחוו בחודשים הקרובים ובהמשך דרככם כמתמחים. מרביתם תואמים לחלוטין את המפורט במכתבכם. חלקם מקרבים את ההתמחות בארץ לזו שבחו"ל, שרבים מכם מתקנאים בה.

למרות האמור, עלי לציין כי בנושאים רבים, גם בהתמחות הנוכחית (השונה מזו שבניכר), המתמחה הישראלי עולה על עמיתו בחו"ל במונים רבים ועל כך גאוותנו. אבקש להזכירכם כי נבחרי הציבור (גם כאלה הטוענים כי ההתמחות, לא התורנות, במתכונתה הנוכחית אינה ראויה בהיותה "עבדות מודרנית") מתגאים מעל כל במה באיכות הרפואה בישראל ולא בכדי.

  1. בחלק מבתי החולים הופעלה מערכת דפנ"ה לדיווח הניתוחים על פי סילבוס שהותאם רק לאחרונה. במערכת זו מדורג כל מתמחה באופן מקוון לביצועיו הטכניים אך לא רק, כך שהוא ומנהל מחלקתו יכולים לעקוב אחרי העמידה בסילבוס מבחינה כמותית אך גם איכותית. מערכת זו טרם הופעלה בבתי החולים של ה"כללית". לנושא סילבוס הניתוחים אותו ציינתם במכתבכם - סילבוס הניתוחים שונה אך לאחרונה ומשתמשי מערכת דפנ"ה חשופים לשינויים במערכת עצמה וכן לעמידה בביצועים בזמן אמת.
    רק מי שסיים את התמחותו ועומד בחדר הניתוח בשעות הלילה עם מתמחה צעיר, מול חולה מורכב הנדרש להתערבות כירורגית, יכול לחוות דעה האם ניתוח זה או אחר בסילבוס הוא מיותר או לא. אין ניתוחים מיותרים בכירורגיה - כל ניתוח חשוב, גם כאלה שלכם, כמתמחים, נראים מיותרים

למרות חששכם לא לעמוד בסילבוס, לא נתקלתי בהרבה מתמחים שלא עמדו בו. כל אי עמידה נבדקת לעומק. מערכת הדפנ"ה (מערכת מקוונת) תאפשר לאיגוד לבחון לפרקים עמידה בסילבוס והתאמתו לפעילות בשטח.

במידה שאתם נתקלים ברופאים שאינם מוכנים לתת לכם לנתח כמנתחים ראשיים (כמופיע במכתבכם), הרי שהתנהלות כזו חייבת להיחשף בפני מנהל המחלקה האחראי על התמחותכם, כולל לעמידתכם ביעדי הסילבוס. דרך אגב, רק מי שסיים את התמחותו ועומד בחדר הניתוח בשעות הלילה עם מתמחה צעיר, מול חולה מורכב הנדרש להתערבות כירורגית, יכול לחוות דעה האם ניתוח זה או אחר בסילבוס הוא מיותר או לא. אין ניתוחים מיותרים בכירורגיה (כמרומז במכתבכם)! כל ניתוח חשוב, גם כאלה שלכם, כמתמחים, נראים מיותרים.

  1. המועצה המדעית אשרה לאחרונה את מתווה האיגוד לשילובם של סימולטורים בהתמחות, בדיוק כפי שביקשתם במכתבכם.
  2. איגוד הכירורגים הכין "סרגל מאמצים" למתמחים בכירורגיה כללית ובו מפורטים המשימות והתכנים שעל כל מתמחה לרכוש בכל שלב ושלב בהתמחות. הסרגל מוכן וכל שנותר הוא לאשרו במועצה וליישמו במחלקות.
  3. תבנית הרוטציות החדשה, המאפשרת להחזיר את המתמחה למחלקת האם שלו לעוד כשישה חודשים במקום לבלות ברוטציות מיותרות, אושרה.
  4. החברות המקצועיות באיגוד הכירורגים מקיימות פעילות הוראה בדמות קורסים ייעודיים למתמחים. במתכונת זו כבר קיימים קורס ברפואה דחופה, קורס בכירורגיה אנדוקרינית וקורס בשחזור דופן הבטן. קורסים בכירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב וכן קורס בכירורגיה אונקולוגית וקורס בכירורגיה קולורקטאלית נמצאים בהכנה.
  5. זה שלוש שנים מפעיל איגוד הכירורגים אקדמיה מקוונת, מאירת עיניים בנראותה ואיכותית בתוכנה. התכנים באקדמיה הם בחינם לכל המתמחים (כולל חברי "מרשם") ובעתיד הקרוב יותקנו בה קורסים מקוונים למתמחים. הפעילות באקדמיה היא בנגישות 24/7.
  6. האיגוד פועל לקיומן המסודר של התמחויות-על במגוון נושאים מתחום הכירורגיה הכללית אך לא רק, וזאת בכדי שמתמחים יוכלו להשלים את רכישת מיומנותם בהתמחות ייעודית לפי רחשי ליבם.
  7. איגוד הכירורגים יזם השתלמות מחקר ממומנת בהולנד למתמחים (חצי שנה). מהשתלמות זו יוצרים המתמחים קשרי רעות ואחווה למחקר עתידי ולהתמחויות-על באירופה.
  8. בשיתוף עם מס"ר פותח קורס ייעודי לרופאים מומחים המכונה T3 - TEACH THE TEACHER - שעיקרו ומטרתו ללמד רופאים מומחים לתת משוב למתמחים בחדר הניתוח ובמחלקה.

תחילת התמחות במועדים קבועים על מנת ליזום היררכיה בקרב המתמחים ובוודאי בתורנות, "מחנות אימונים" למתמחים לפני ההתמחות, קיצור ההתמחות בחצי שנה, התוויית פעילות חובה (למשל קורס אולטרסאונד) ופעילות רשות (מיומנויות גנריות, רכות), פנקס התמחות מקוון למעקב אחרי רכישת הידע וחובת צבירת ניקוד אקדמי (בהתמחות!) כמדד להתקדמות המתמחה במסלול ההכשרה ועוד, הם מקצת מהשינויים שהוגשו לגורמים הרלבנטיים ונמצאים בשלבי דיון והערכה שונים.

לא מיותר לציין כי הדברים הרשומים והאחרים אותם מוביל האיגוד נעשים למען המתמחים, לשיפור ההתמחות ובוודאי לאפשר יישומן של שיטות הוראה חדשות ומתוחכמות. זאת מתוך ההבנה כי זה מכבר, ההתמחות במנגנון שוליה לא קיימת והטוענים לה מתרפקים על נוסטלגיה בלבד.

הצורך בשינוי בתורנויות ברור ומובן לכולם, לא רק למתמחים  

מתמחים יקרים, אבקש גם להשיבכם בנושא קיצור התורנויות שהעליתם במכתבכם, בצדק, בכפיפה אחת עם הדיון סביב השינוי בהתמחות. אין לנתק בין הדיון בהתמחות והתאמתה לעידן המודרני (מקצועי וחברתי) לבין הדיון בנושא קיצור התורניות. הנושא האחד קשור במשנהו.

ליבי נחמץ מלקרוא תגובות של חלק מהמתמחים לכתבות, מאמרי הדעה או ההודעות שמתפרסמות לפרקים בנושא קיצור התורנויות. מ"אושיות הפייסבוק" בקרב מתמחי למדתי כי "המקלדת סופגת הכל". לדעתי, שיח בקרב אנשי צוות רפואי, בנושאים שעל המדוכה, מקוון ככל שיהיה, חייב להיות ראוי ובעיקר ענייני

לצערי, הדיון סביב קיצור התורנויות הפך רגשי ורווי אמוציות למכביר. צר לי על כי דעה שונה או אחרת, המושמעת על ידי או על ידי עמיתיי, זוכה למבול של "אמירות שפר" במדיות החברתית אך לא רק. לאחרונה גיליתי כי גם בעלי טורים בעיתון, כתבים ברדיו, ח"כ לשעבר ומי לא, מבינים ברפואה, בתורנות ובהתמחות. לכולם דעה נחרצת, מבוססת וחד ערכית בנושא התורנות, ההתמחות ומה שביניהם. מקומן של אמירות שפר אלו, בקרב אנשי צוות רפואי, שלדעתי עומדים מאותו צד של המתרס, אינו ראוי.

ליבי נחמץ מלקרוא תגובות של חלק מהמתמחים לכתבות, מאמרי הדעה או ההודעות שמתפרסמות לפרקים בנושא. מ"אושיות הפייסבוק" בקרב מתמחי למדתי כי כך הוא השיח המקוון ו"המקלדת סופגת הכל". לדעתי, שיח בקרב אנשי צוות רפואי, בנושאים שעל המדוכה, מקוון ככל שיהיה, חייב להיות ראוי ובעיקר ענייני. דעה שונה אינה בהכרח קריאת תיגר מתריסה המחייבת העלבה, חוסר שיח מכבד או זלזול. ראוי לשים סייג ובלם לאופן ההתבטאויות ולשנות את השיח והכיוון שאליו חותרים מקצת מהמשיבים בנושא.

הצורך בשינוי בתורנויות ברור ומובן לכולם, לא רק למתמחים. לאיגוד הכירורגים אין כל אידיאולוגיה נסתרת בדיון סביב קיצור התורנויות.

עם זאת, אנו סבורים כי יש להתאים את השינויים בשום שכל ולבצעם בהתאם לתחום ההתמחות וצרכיה ובוודאי לא בגישה של "הכל או לא כלום" או בחזקת "פתרון אחד לכל". אין ספק שיש לדון בקיצור התורנויות ולהתאימן בראש ובראשונה כך שחוקי העבודה יכובדו ויקוימו כלשונם. במידה שבמחלקתכם לא נוקטים כלשון החוק (כך במכתבכם), הרי שיש דרכים מקובלות לטפל בנושא ולא להסיק מכאן כי ההתמחות היא "רעה חולה" או "עבדות מודרנית".

לדעתנו, כפיית רגולציה, כעת, בנושא קיצור התורנות ובלא שהותאמו תכניות ההתמחות מבעוד מועד תגרום לפגיעה בהכשרה וקרוב לוודאי גם תביא לצורך להאריך את ההתמחות. לדוגמה, תוספת תקינה (גדולה) במחלקה שבה בכל לילה מוצבים ארבעה מתמחים בתורנות, כדי לעמוד בתורנות של 16 שעות, תביא לירידה משמעותית ביכולת המתמחים לעמוד ביעדי הסילבוס.

שינוי הסילבוס כדי להתאימו למספר המתמחים החדש יביא כמובן מתמחים לקו סיום התמחותם בלא מיומנויות מספיקות לעצמאות בחדר הניתוח. זאת בהינתן העובדה כי מספר הניתוחים בכל מחלקה הוא קבוע ואין אפשרות אמיתית לשנותו.

בסימולציה באיגוד הכירורגים עלה כי ללא שינוי בהתמחות ובהינתן העובדה שרגולציה תיכפה בנושא התורנויות, תידרש לכל מחלקה תוספת מתמחים בסדר גודל של 30%-40% ויהיה צורך להאריך את ההתמחות בסדר גודל של 10 חודשים. התמחות בכירורגיה כללית תארך 82 חודשים.

התאמת תכנית ההתמחות לזו המבוססת הישגים ותוספת תקינה מתונה של מתמחים, במקביל לתוספת בעוזרי רופא לשגרה ותורנות, תאפשר שינוי מרחיק לכת במבנה התורנות, ללא הארכת ההתמחות וללא פגיעה בהכשרת המתמחים. על כך התעקשותנו.

קביעה בחוק כי מתמחה לא יבצע יותר משש תורנויות (תוספת כ"א מתונה בהתאם לקביעה זו) וכן תוספת תקני עוזרי רופא לתורנות הם אך מקצת הצעדים שניתן ליישם ללא כל בעיה כבר כעת!

אני מודה לכם על מכתבכם ומזמינכם להתעדכן בחוג המתמחים באיגוד על השינויים בהתמחות הצפויים בה.

נושאים קשורים:  דעות,  קיצור תורנויות,  התמחות בכירורגיה,  פרופ' יורם קלוגר,  ארגון מרשם,  איגוד הכירורגים
תגובות
אנונימי/ת
24.06.2020, 10:46

פרופסור יקר, היו להר"י 10 שנים לחקור, לתכנן ולהתאים תוכניות. דבר לא נעשה. יותר מבעיית התקנים ואופן ההתמחות, קיימת בעיה אקוטית של חוסר-אמון בהר"י ומוסדותיו שלא נובעת יש מאין. לצערי זה אומר שגם אם תגיד דברי טעם ובכוונה טובה לשפר את המצב, תקבל תגובת נגד פבלובית מאד מובנת.

אנונימי/ת
24.06.2020, 18:05

זה בהחלט אופייני לעידן המתמחים המתלהמים במרשם. ואכן פבלובי באופיו. מתאים לבני אדם ובעלי חיים שלא יודעים להפריד עיקר מתפל.

אנונימי/ת
24.06.2020, 18:06

כמובן טפל

אנונימי/ת
24.06.2020, 20:14

גם אתה לא יודע להפריד. ביקשתי למקד את הדיון בבעיה האמיתית: משבר האמון שהר"י יצרו וטיפחו במשך שנים. התגובות הפבלוביות הן תולדה ישירה מכך ללא עוררין, ואין לבוא למתמחים בטענות על כך.

אנונימי/ת
25.06.2020, 10:07

מסכימה עם כל מילה! הר״י שאמורים לייצג את הרופאים רק עושים עוול.. רק הורסים.. ולכן איכות ההכשרה, התורנויות, התנאים נראים כמו שהם נראים. רק הר״י אשמים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אנונימי/ת
27.06.2020, 13:46

מעניין מאוד הצורך של הכותב להשמיץ את המתמחים שבחרו לא להיות עדר כבשים פועות ולהביע חשיבה עצמאית. או לנו אם כל המתמחים היו כמו המתמחים חברי הפורום של הר״י. כל ההערכה למתמחי מרש״ם שלא כופפים ראש.

אנונימי/ת
28.06.2020, 18:37

אם כל אחד מהסטודנטים שכותבים כאן חושב שחיי הרופאים ככ רעים, ושמדובר בשוק עבדים- למה אתם בכל זאת רוצים לכלות את מיטב שנותיכם במקצוע זה? במיטותא מכם פנו למקצוע אחר... לכם זה עוד לא מאוחר...

אנונימי/ת
24.06.2020, 11:50

פרופ' קלוגר צודק! במקום דיונים ענייניים הנושא הפך להיות חלק משיח ציבורי שמרבית המשתתפים אינם מבינים בו כלום.בתי החולים והרופאים הבכירים אחראים להעניק התמחות, לפי תכנית שנקבעת על ידי האיגודים הפרופסיונלים. כל זה בראייה שמי שמקבל תואר מומחה יהיה מסוגל לתפקד באופן עצמאי בכל סיטואציה.
זו אחריות כבדה מאד מצד האחראים להתמחות: License to heal or license to kill.
גם אנחנו היינו פעם מתמחים. אז בואו נניח לרטוריקה ההיסטרית (מתמחים שנרדמים על החולים וכד') ונתן לועדות המקצועיות לדון בכך.

אנונימי/ת
25.06.2020, 09:56

כל רופא מומחה (ובכיר ככל שיהיה) שלא אומר עכשיו די לתורוניות של 26 שעות הוא עושה עוול גדול למתמחים, למומחים ובכלל לרפואה בישראל!
הרי בחיים לא הייתם בונים היום מאפס התמחות בה עובדים 26 שעות 5-9 פעמים בחודש! זה פוגע בבריאות, טראומה בלתי נסבלת לגוף וזה מספיק ודי כדי להגיד לא עוד!!! ההסברים הרבים (בעיקר של הר״י שאמורים לייצג אותנו המתמחים... שזה ביזיון בפני עצמו) של הכשרה, טיפול בחולים ועוד ועוד - לא מעניינים ברגע שזה על חשבון הבריאות ואיכות החיים שלנו!! תצאו קצת מהקופסא בכירים ומקובעים שכמוכם ותחשבו אם הייתם רוצים שהבן/בת היקר/ה שלכם יעבור כך או אם הייתם לעבור ניתוח באמצע הלילה ע״י מתמחה שלא ישן 24 שעות... ברור שלא. תתקדמו....ועוד משהו, אם לא שמתם לב הרכבת נסעה. כל הוועדות של הר״י שכולם יודעים מה מסקנותיהם יהיו (ספוילר -קיצור תורנויות נבחן בקפידה אך הוחלט לאור חרטא חרטא חרטא שלא ניתן לקצור את התורנויות) רק יתסיסו את המתמחים לעשות שביתת תורנויות. נראה אתכם הבכירים מחליפים אותנו.. שבוע, שבועיים- חודש... עד שיהיו תקנים וקיצור תורנויות! תקראו את המפה לפני שתמצאו את עצמכם בתורנות של 26 שעות....

אנונימי/ת
25.06.2020, 22:52

לאן הגענו?! עצוב מאוד! מה שהאוצר לא הצליח לעשות, עשו מרש"ם- הפרדה וסכסוך בין מתמחים ובכירים... עצוב לי מאוד לקרוא את התגובה שלך...
חשוב להבין שאנחנו שותפים באותה מערכת- בואו ניגש ונפעל יחד

אנונימי/ת
26.06.2020, 10:45

מגיב יקר,
אם אתה חושב שההפרדה והאיבה לא היתה שם מאז ומעולם אתה נאיבי, מרש״ם פשוט נותנים לקולם של המתמחים להשמע.
זה כל ההבדל.

אנונימי/ת
26.06.2020, 12:16

אין שום בעיה-אם היית קורא את מה שכתב יורם ולא מגיב תגובה רפלקסיבית פבלובית-ובתור מעיר אין לך מושג מה זה-אז הסניורים יעשו תורנויות ואתם תחתמו אבטלה כי אף אחד לא ירצה מחרחר מדנים מפונק ואגואיסט במחלקתו-זה שכל רצונו להקרא דוקטור
אז דוקטור ליכטיג בר זוהר שכמוך-ואם תסיים את ההתמחות שלך מבלי לדעת לנתח תוספתן-תזכור שאחרי שש שנות התמחות יש שלושים שנה שבהן אתה חורץ גורלות

אנונימי/ת
26.06.2020, 15:00

אני כאן, בריא ושלם, לאחר שש שנים של התמחות כולל בין 10-15 תורנויות בחודש ועבודה עד 16. היתי RESIDENT. אם תעבוד כפי שאתה רוצה "להתמחןץ" על מנת להיות SENIOR יקח לך 10-12 שנים, בהם תרויח משכורת של 9.000 ש"ח.
אני לא רוצה שאחד כזה ינתח את הבן שלי!

26.06.2020, 15:07

יחד זה אומר שווים בין שווים ולא זובור לצעיר

אנונימי/ת
26.06.2020, 18:21

אנא, Tל תגיב לו כך, גם אם הוא טועה אולי, הוא המתמחה שלנו, התלמיד שלנו, הבן שלנו, אסור לנו להיות "אבות מכים". כן, גם אני סניור, עברתי את כל הדרך כמוך כולל 9X36 . ולא 6X26. חלק מהיותנו סניורים הוא לא רק להוביל אותם ניתוח אחר ניתוח אלא גם ללמדם דרך ארץ. כינויי גנאי, גם אם ממערכונים משובחים של דורנו לא מקדמים לא אותם, לא אותנו.

אנונימי/ת
27.06.2020, 13:48

מי שכתב את זה אינו מבין דבר וחצי דבר בהתנהלות מה שהוא קורא ״ האיגודים הפרופסיונאלים״. אין אחראים להתמחות במדינת ישראל. כדיא ללמוד קצת לפני שמעלים דברים על הכתב.

אנונימי/ת
27.06.2020, 13:49

פשוט חוצפה! מרש״ם הוא הגוף היחיד שעשוי להציל את הרפואה בארץ משיתוף הפעולה של דור הרופאים שהדבר היחדי שמעניין אותם אלה הקליניקות הפרטיות אחרי הצהריים.

אנונימי/ת
28.06.2020, 17:44

בתור אחד שרק כרגע "עבר את הקווים" והפך מומחה, ומקדיש חלק ניכר מהזמן שלי לשיפור ההוראה וההכשרה במחלקתי, ורואה כמה הבכירים שסביבינו מקדישים לנו זמן (על חשבונם בלבד) אני בוש ונכלם מהההתכתשות בבכירים משל היו אחרוני העבריינים ובעלי העבדים... אני יודע שהמגיבים כאן ממרשם אינם מייצגים את הרב השקט של המתמחים שמעריכים מאוד הבכירים ומוקירים את פועלם... תתביישי לך מרשם!

אנונימי/ת
28.06.2020, 18:06

כמה מקומם שרבים מהכותבים כאן הינם סטודנטים צעירים שטרם טעמו טעמו של טיפול מסור ומתמשך בחולה, לא חוו תורנות, לא ראו הקרבה של בכירים סביבם... ובכל זאץ אצבעותיהם ממהרות להקליד תגובות מפלגות חסרות טעם

אנונימי/ת
24.06.2020, 22:12

אכן דברי טעם. חבל שהם נופלים על אוזניים ערלות... מרש"ם סימנו יעד, ויעשו הכל כדי להגיע לאליו. לא ישנה להם אם היעד יתגלה כשדה מוקשים. מבחינתם הם השיגו את היעד

אנונימי/ת
25.06.2020, 10:00

כל הכבוד לכותבי המכתב!!! אנחנו המתמחים איתכם! אל תקשיבו לרופאים מומחים (בכירים ככל שיהיו) שלא אומרים עכשיו - די לתורוניות של 26 שעות! הם מקובעים, מיושנים ולא קוראים את המפה. אנחנו לא נעבוד 26 שעות.
זה פוגע בבריאות, טראומה בלתי נסבלת לגוף וזה מספיק ודי כדי להגיד לא עוד!!! ההסברים הרבים (בעיקר של הר״י שאמורים לייצג אותנו המתמחים... שזה ביזיון בפני עצמו) של הכשרה, טיפול בחולים ועוד ועוד - לא מעניינים ברגע שזה על חשבון הבריאות ואיכות החיים שלנו!!
תצאו קצת מהקופסא בכירים ומקובעים שכמוכם ותחשבו אם הייתם רוצים שהבן/בת היקר/ה שלכם יעבור כך או אם הייתם לעבור ניתוח באמצע הלילה ע״י מתמחה שלא ישן 24 שעות... ברור שלא. תתקדמו....
ועוד משהו, אם לא שמתם לב הרכבת נסעה.
כל הוועדות של הר״י שכולם יודעים מה מסקנותיהם יהיו (ספוילר -קיצור תורנויות נבחן בקפידה אך הוחלט לאור חרטא חרטא חרטא שלא ניתן לקצור את התורנויות) רק יתסיסו את המתמחים לעשות שביתת תורנויות. נראה אתכם הבכירים מחליפים אותנו.. שבוע, שבועיים- חודש... עד שיהיו תקנים וקיצור תורנויות! תקראו את המפה לפני שתמצאו את עצמכם בתורנות של 26 שעות....

25.06.2020, 13:06

כדאי לקרוא את המאמר ב- NEJM האחרון:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1900669?query=TOC
בתיאוריה, משמרות קצרות (16 שעות) היו אמורות להפחית טעויות רפואיות בקרב מתמחים בטיפול נמרץ ילדים, אך ממצאי המחקר מוכיחים את ההפך.

אנונימי/ת
25.06.2020, 16:38

קראתי. לאחר ביצוע תיקנון לפי עומס מטופלים פר מתמחה, לא נמצא הבדל בשיעור הטעויות בין שני סוגי המשמרת.

אנונימי/ת
25.06.2020, 22:54

ברור לי שהכותב הוא עוד סטודנט חבר מרש"ם שלא מבין דבר וחצי דבר במערכת הבריאות. שלא עבד חצי יום בחדר ניתוח כתף אל כתף רופא בכיר... בושה!

אנונימי/ת
25.06.2020, 22:55

מה הקשר טעויות ? הכותב שאליו הגבת התייחס בכלל למצבם של הרופאים, ולא החולים. מעבר לבריאות של החולה קיימת גם הבריאות של המטפל. עבודה של 26 שעות (חסך שינה) ועוד שנעשה באופן תדיר (לפחות פעם בשבוע) הוא לא בריא.

26.06.2020, 10:27

חבר, אם בריאותך חשובה לך יותר מבריאות המטופלים שלך- אתה במקצוע הלא נכון.

אנונימי/ת
26.06.2020, 10:37

אגלה לך סוד - לא הייתי רוצה שמתמחה ינתח את ילדיי באף שעה של היום...

אנונימי/ת
26.06.2020, 12:49

ד״ר רשף היקר, אם בריאות הקולגה שלך חשובה לך פחות מבריאותם של מטופליך, אל נא תכנה אותו ״חבר״.

אנונימי/ת
26.06.2020, 13:54

ד"ר רשף , אני מצטער שאני בוטה, אבל אם בריאות המטופלים שלך חשובה יותר מאשר בריאותך אתה כנראה לא חכם במיוחד, וסביר להניח שגם לא מוסרי במיוחד. יצא לי לראות אנשים שמזניחים את עצמם בשביל מטופליהם, ועל הדרך הזניחו גם את ילדיהם ובני/בנות זוגם. זה לא הופך אותם לאנשים טובים יותר.

אנונימי/ת
26.06.2020, 13:55

ד״ר אבנר רשף,
מערכת בריאות שסוחרת בבריאותו של אחד (מתמחה) לטובת הצלת בריאותו של אחר (המטופל), אינה ראויה לשמה.
אינכם אנשים שונים מכל איש אחר והפיזיולוגיה של אדם אחד זהה לפיזיולוגיה של אדם אחר.
אין אדם שמוצדק לבקש ממנו לעבוד 26 שעות, יהיו תפקידו והכשרתו אשר יהיו.
אם הדבר פוגע בבריאותו ואיכות חייו של אדם אחד, אין סיבה שהדבר לא ייפגע בבריאותו ותפקודו של אדם אחר.
רבים מדור העבר הקריבו את חיי המשפחה, את הבריאות הגופנית והנפשית במסלול הכשרה הזה - הגיעה השעה לומר די.
לקרוא לזה מערכת בריאות הוא מעשה ציני.

הכשרתו של הרופא יוצרת אדם מאוד איתן סופה. נשאלת השאלה האם אותו אדם איתן יידע לזהות מחדל כאשר עומד מול עיניו. מה הסבירות שיגיד "הדבר מחדל" במקום לומר "יש קושי, אז מתמודדים".
בעניין האמירה "חבר, אם בריאותך חשובה לך יותר מבריאות המטופלים שלך- אתה במקצוע הלא נכון" - עלייך לשאול עצמך האם רופא שמזניח את בריאותו יהיה בהכרך רופא טוב יותר בעוד מספר שנות הזנחה כזה או אחר. האם הוא יידעת לתת טיפול טוב? האם הוא יהיה רופא שראוי לשמו?
אין למתמחים אמון בדור הקודם. שנים שהדור הקודם רואה שאין תקנים במערכת כדי להפוכה לטובה יותר.
מחאות רבות היו כאן, טרם ראיתי רופא אחד שחוסם את צומת עזריאלי בדרישה לשפר את מערכת הבריאות.

27.06.2020, 13:10

לאבנר שלום רב
הרפואה בישראל מקבלת לזרועותיה את "מיטב הנוער"-גם חכמים וגם רגישים-גם למטופלים וגם לעצמם . לא בושה שאדם יודע מה טוב לו בחיים-ועבודה של 26 שעות במשמרת רצופה אינה חלק מזה . נכון דור המבוגרים היה רגיל לשכב על הגדר בכל נושא עבור הכלל והמדינה , הדור הנוכחי מכניס למשוואה של החיים גם את איכות חייו ,. מקבלי ההחלטות, מנהלי המחלקות מחויבים להיות קשובים לשינויים שמתחוללים , להתאים את הלמידה וההתנסות-אולי יותר סימולטורים משוכללים(צא ולמד מה עשו בחיל האוויר, בחיל השריון) . להיות מקובעים, ולחשוב מה שהיה טוב לנו טוב גם לדור הבא של הרופאים-לא יקדם את הרפואה . וכן-המתמחים מפחדים, חלקם אף רועדים מפחד ממנהלי המחלקות-עתידם בידי המומחים ומנהלי המחלקות . אמירה שהבריאות שלך וכו- בראיות נפשית ושביעות רצון של המטפל-חשובה ביותר לאיכות הטיפול. מי שחש עבד-אינו יכול להיות מטפל איכותי. מנהל שלא קשוב לצרכי עובדיו-אינו ראוי להיות מנהל-אולי יכול להיות רופא מעולה אך מנהל בוודאי שלא. אז למען האמת איני מבין ברפואה כלל- בניהול בהחלט.
שאלה נוספת-לא מטריד אתכם שהשיח הינו אנונימי בעיקרו- מה הפחד הגדול ?

אנונימי/ת
27.06.2020, 13:51

צודק!

אנונימי/ת
28.06.2020, 17:50

והנה השיח המתלהם של מרשם מתפרץ גם על ד"ר רשף שהעיז להביע את דעתו ולהתנגד למהלכים החד צדדיים שמרשם מנסה לקדם בכוחנות... אבוי לנו אם שהגענו לסתימת פיות

דעתי כמנהל מחלקה לנוירוכירוגיה:
יש לקצר את התורניות לאלתר... ספק אם תהיה תוספת תקנים ואם תהיה היא לא תענה לכל הצרכים.
ועל הרי והמועצה המדעית לשנות את תוכניות התמחות לאלתר בכדי לאפשר יותר זמן במחלקת האם, סימולטור כזה או אחר לבחינה של יכולות כירורגיות והתקדמות טכנית זה טוב אבל לא מהות, זה לא יקבע מי יהיה מומחה ומי לא.
מדעי היסוד מיותרים וכמעט בכל התמחות יש רוטציות שניתן לוותר עליהם לטובת מחלקת האם.
המתמחים הם לא עבדים וחבל שרופאים בכירים מטילים אימה בצורת פגיעה באיכות המומחה. הייתי מתמחה בכיר שעברנו מ 36 שעות ל 26 שעות -אז עשינו 10-8 תורניות בחודש וביום אחד איבדנו 8-10 ימים עבודה בבוקר ... לא ראיתי שהדור שגדל מאז הוא פחות טוב מהמורים שלי - הדור שגדל מאז מחזיק את הנוירוכירוגיה בארץ ברמה הגבוהה ביותר שהיתה ועולה על הדור הקודם ברמה טכנית וביכולות הקליניות.
לדעתי לא רק שתוכנית התמחות לא תיפגע -המומחים בדור הבא יהיו הרבה טובים יותר מאיתנו.

26.06.2020, 11:31

מילים כדורבנות כל הכבוד

אנונימי/ת
26.06.2020, 18:27

כרגיל סבירי, חכם ובעל יושרה

27.06.2020, 13:11

מילים כדורבנות- מי יתן והמערכת הרפואית תדע להקשיב לך
ובלשון העם-תותח!

27.06.2020, 17:28

וואו, נהנתי לקרוא כל מילה. תודה רבה, הלוואי ויהיו יותר בכירים אמיצים, חכמים וישרים כמוך במערכת.

אנונימי/ת
26.06.2020, 11:35

קל מאד לומר שצריך להוסיף תקנים בכדי להפחית תורנויות. כבר היום ישנם הרבה מומחים שלא מוצאים מקום עבודה מכיוון שהמציאות היא שלא צריכים כל כך הרבה מומחים. להוסיף מתמחים זה יפה וטוב ועוזר למערכת מכיוון שהם אלו שעושים את רוב העבודה הסיזיפית אך מתמחים אילו בסופו של יום מסיימים התמחות ומוצאים את עצמם מחוסרי עבודה. יש להתאים את התקנים לצרכים האמיתיים של כל תת מקצוע ואני מסכים עם פרופ׳ קלוגר שהפתרון לא יכול להיות כוללני

אנונימי/ת
28.06.2020, 17:51

מסכים לגמרי לדברי הטעם שנכתבו בתחילת שרשור זה!

אנונימי/ת
28.06.2020, 17:52

סוף סוף קול שפוי מחושב ואמיתי

26.06.2020, 11:38

אין ספק שיש משבר אמון קשה בין הרופאים הצעירים והארי ואין ספק שזה בצדק רב. כולם מסכימים שהאינטרסים שונים בין ציבור המתמחים ואליטת הבכירים והמנהלים. זה רק מתבקש כי יהיה גוף נציג שאינו תלוי בדבר או נשלט כבובת פינוקיו על ידי אליטה זו כפי שהיה וכפי שיהיה. השינוי המיוחל מתקן עוול היסטורי. אני מחזקת את ידי המתמחים. אני מוכנה לתרום שעות נוספות למערכת הציבורית לוודא שהעוולה תתוקן. זה יפתור בעיה נוספת של תקנים לבכירים צעירים. כמובן שצריך להיות מתוגמל. נשלב ידיים ילד לשכר הולם, לזכויות אדם בסיסיות לשעות שינה. אין פתרונות קלים אבל יש דעת להבחין בין טוב ובין רע.

26.06.2020, 12:00

יישר כוח ! הגיע הזמן שהתואר "מומחה " יצדיק את עצמו בכל היבט , והשינויים שאתה מוביל כראש האיגוד מסתנים כנכונים, נחוצים וראויים.

שלום לאור מכתבו המנומק של פרופ.קלוגר .ועל פי ניסיוני הדל (40 שנה לערך) בשירותהבריאות הציבורי- כנראה עד תום המאה הנוכחית לא תהיה מהפכה בתעסוקת מתמחים בישראל**

אנונימי/ת
26.06.2020, 14:55

רק מי שהיה בחו"ל מבין כמה ההתמחות בישראל גרועה ולא מלמדת כלום. המתמחים הישראלים לרוב מגיעים עם פחות נסיון ניתוחי, שום גישה רב תחומית ושום יכולת תקשורת.

אנונימי/ת
28.06.2020, 17:56

נו באמת... תקרא קצת את הספרות ותבין שבארהב הגדולה המתמחים (לפחות הכירורגים) יוצאים ללא הכשרה מספקת, בלי ביטחון ניתוחי וגם עם פחות מאמרים... למעשה כבר מראש מכוונים אותם כך שאת ההכשרה הניתוחית בכלל יעברו בפלושיפ... מצבנו מצויין!

26.06.2020, 18:34

מנהל/ת מחלקה שבה נפגעו זכויות חוקיות של מתמחה (או מומחה) או שהוכחה התעמרות במחלקתו יאבד לאלתר את הכרת הר"י במחלקתו להתמחות למשך זמן מוגדר מראש ולאחריו יאלץ להוכיח כי הוא ומחלקתו ראויים לחנך מתמחים, הליך דומה לשלילת רישיון נהיגה עקב עבירת תנועה. לא למד, חזר ושנה טעותו, יודח מניהול מחלקה. נכון למקצועות כירורגיים, פנימיים וכל מקצוע רפואי.

אנונימי/ת
26.06.2020, 21:30

ומה לגבי כל אלה שהתחילו או נמצאים באמצע התמחות אצל אותו מנהל מחלקה? אתה מעניש גם אותם.

אנונימי/ת
28.06.2020, 17:59

כנל לגבי מתמחה... עם כל ההגנות הקיימות היום על המתמחים, בפועל מתמחה יכול לעשות מה שמתחשק לו מבלי שמנהל המחלקה בכלל יוכל לפעול בתגןבה

שלום פרופ' קלוגר,
אוסיף רק פרט קטן בנוגע לסיפא - מגבלת 6 תורנויות לחודש נקבעה ונחתמה *על ידי הר"י* בהסכם 2011 (וליתר דיוק נדרשה על ידי המתמחים - מה שנקרא "הגורמים המסייעים")

במהלך עשר השנים האחרונות הר"י לא עשה דבר על מנת לאכוף את ההגבלה עליה הוא חתום, כמו גם התחייבויות נוספות

אנא טול קורה מבין עיניך

אנונימי/ת
28.06.2020, 18:00

פשוט לא נכון! הערה פופוליסטית ומתלהמת סטייל מרשם

27.06.2020, 01:06

אני קורא את מכתבו של פרופ׳ קלוגר, את התגובות למכתבו ואת התגובות לתגובות ואני יכול לומר רק דבר אחד ברוח הסגנון ״ארצי שינתה את פניה״ והוא ״מקצוע הרפואה שינה את פניו״.
מרכיבי החמלה והיעוד עברו דיאטה ואת מקומם תפסו אגו, קריירה וכסף.
מושג האחות הרחמנייה פס מן העולם וכנ״ל משתנה אופיו של מקצוע הרפואה. אני לא מקונן. זהו שינוי שמקצוע הרפואה עובר בכל העולם הודות לקדמה הטכנולוגית והתקשורת המשובחת.
A change must come והוא כבר קורה.
אני מתפלא שרבים מהמגיבים חושבים שהר״י צריכה להוליך את השינוי. הר״י היא ארגון מסואב, עייף, נהנתן, מרוכז בחלוקת צ׳ופרים ובונוסים להנהלה ולקבוצות אינטרסנטיות שנהנים ממוקדי השפעה תוך מתן הלגיטימציה להר״י להמשיך בקרקס הפרופסיונאלי שלה.
75 מיליון ש״ח בשנה מתאדים תחת מעטה פעילות סודי, נטול שקיפות ובקרה. מיצור כזה מצפים שיביא בשורה כלשהי?
יש להקים הסתדרות רפואית חדשה, ישרה שרואה לנגד עיניה איך לשפר את תדמית הרופא העגומה ואת אופי לימודי הרפואה וההתמחות באופן מותאם לעידן הנוכחי. אני ״חופר״ כבר 3 שנים כדי להוציא את הר״י לדו-קרב לאור היום אולם המזכ״לית, היו״ר והמחלקה המשפטים בולמים אותי תוך השענות על חוק עותומני מלפני 110 שנים המאפשר להם להתעלם מדרישת חבר למידע ומהצגת הנתונים באופן שקוף ומבוקר.
מאלה לא תבוא הישועה.
צריך רה-ארגון של מקצוע הרפואה ומאבקם של המתמחים יכול להיות הזדמנות נפלאה לעשות זאת.

27.06.2020, 04:29

יורם הנכבד זוכר את תורנויות סו"ש בהדסה תחת שרביטו של פרופ זלץ. נכנסים ביום שישי בבוקר ויוצאים בסוף יום עבודה ביום ראשון אם לא נשאר איזה תוספתן משבת וחדר ניתוח שהזדמן רק בערב. הייתה הרגשה דומה לקורס טייס. ההרגשה הזו התפוגגה אצלי אחרי שנת השתלמות בכירורגיה שנה שלישית בבי"ח אמריקאי. גם שם עשו 24 שעות כל 3 ימים אבל היו תורנים נפרדים למחלקה, למיון ולתפירות והציף רזידנט ריחף מעל כולם בתורנות מתמדת של שנה. בבי"ח הדסה היו 2 תורנים מכסים את כל הכירורגיות ואת חדר מיון בזמן התורנות. האתגר היה עצום ונקודת השבירה קרובה אבל רק בודדים נשברו.
כשחזרתי מארה"ב החלטתי שאי אפשר כך להמשיך. הודעתי למחלקת כ"א בהדסה שיש לשלם לי תוספת שכר לפי החוק החל מהיום השני לעבודתי הרצופה והענין בא מיד על סיומו. האשימו אותי שהחרבתי את תכנית ההתמחות בהדסה אבל למרות זאת יורם קלוגר יצא ממנה כירורג מומחה. יו םעבודה רצוף של 26 שעות נשמע לי סביר בהחלט.
מתמחה בכירורגיה נמצא בקשר אינטימי עם המתמחים והמומחים מעליו, מריח את ריחם ורואה אותם הצלחותיהם ובקוצר ידיהם. המתמחה חייב להבין שהוא בחר בדרך של לימוד על ידי יצירת קשר של אמון מצידו כלפי מוריו וחוליו ומוריו וחוליו כלפיו. המתמחה חייב לרצות לשפר את עצמו ללא הרף וזה ניתן לעשות רק על ידי קשר אינטימי עם החולה ומוריו. מה יעשה מתמחה שמשאיר חולה עם חסימת מעיים לרשותו של מישהו אחר שימשיך לעקוב ולהחליט ולנתח. בחייו המומחיים הוא יצטרך להיצמד לחוליו כפי שלימד אותנו לוטוואק ולהוביל אותם בבטחה לחוף מבטחים. גם אם זה דורש 26 שעות. זה חשוב למתמחה ולחולה כאחד.
מתמחה בכירורגיה מתקדם עם השנים לעמדה של התמודדות כירורגית עם בעיה וחתירה לחוף מבטחים.
הבעיה בארץ היא של גודל. במסגרת ההתמחות נכנס חוסר ביטחון לעתיד המקצועי וגם קנאה. כללית היה מאוד רצוי שמורי ההתמחות יקבלו על עצמם יותר שהות בבית החולים והשגחה ופחות ריצה החוצה לפרקטיקה שמתחילה מוקדם מדי ומכניסה אלמנטים לא חינוכיים. המורה חייב לטעת בתלמידו את ההרגשה שהוא איתו, מגבה אותו ויתמוך בו לכל אורך הדרך עד שיעזור לו להשתלב בחיים מקצועיים מפרנסים ומספקים.
מילה טובה, חיוך, חיבוק קל יכולים להעביר 6 שנות התמחות כהרף עין.

אנונימי/ת
27.06.2020, 09:31

מוריד את הכובע בפניך ד"ר כץ על הטיעונים המנומקים ועל תרבות השיח. עברתי 5 שנות התמחות מפרכת במחלקה פנימית, 6-8 תורנויות בחודש, של 30 שעות, כשמגורי במרחק נסיעה של שעה וחצי לכל כיוון. גידלתי 3 ילדים ויצאתי ל-fellowship בארה"ב. זה המחיר שמשלמים עבור מומחיות בכל מקום בעולם. צריך להמשיך להלחם על שיפור תנאי העבודה של המתמחים באמצעות הגדלת מכסת התקנים והפחתת העומס במחלקות. גם בתנאים אדיאליים ההתמחות תהיה תקופה קשה ומאתגרת ביותר לכל מי שיבחר במסלול מקצועי כזה.

אנונימי/ת
28.06.2020, 18:04

פוסט מהמם! תודה רבה! גם אני אשמח לראות שיפור נוסף בתנאי ההתמחות, שגם ככה משתפרים משנה לשנה, אבל כל עוד למרשם אין תכנית לשיפור תנאיהם של המומחים, אני לא אוכל לתמוך בהם

27.06.2020, 09:58

פרופ קלוגר לא נישאר לי אלא להביע את הערכתי הגדולה למחוייבות למקצועיות ותשוקה למקצוע והדאגה לחולים גם לאחר כל כך הרבה שנים
ישר כח

אנונימי/ת
28.06.2020, 19:31

השתן של קבוצה קטנה של סטודנטים סטאזרים ומתמחים, שכבודם במקומם מונח אך אינם מבינים דבר וחצי דבר עדין, עלה להם לראש... מי שעבד מספיק בבית חולים לא היה מעיז להוציא את דברי הבלע האלו כנגד קולגות שנתנו ועדיין נןתנים את חייהם למטופלים שלהם ולמקצוע שהם כה אוהבים... עצוב אך כנראה "ארצי שינתה את פניה"

29.06.2020, 17:12

אני מקווה שהתגובה של אנונימי/ת 25.06.2020, 19:32 אינה מייצגת את שאר המתמחים. עולה ממנה ריח עז של זלזול והתנשאות שמביישים את הכותב ("אתם, שזנחתם את המשפחות שלכם והפלתם את כל נטל הבית על נשותיכם, שנהגתם בפטרנליזם אין קץ במטופליכם ושהתעמרתם בכפופים לכם"). המאבק על שיפור תנאי העבודה של הרופאים נמשך שנים רבות. אני ישבתי עם חברים-מתמחים על מדרגות רמב"ם בשביתת הרופאים הגדולה, במרץ 1983 שנמשכה 117 יום. שבתתי רעב מספר ימים, כדי שהמתמחה האנונימי שכתב את דברי הבלע האלה יזכה בתנאי עבודה טובים יותר. עבדתי שנים רבות עם מתמחים ומעולם לא התעללתי או התעמרתי במישהו.
דוקטורס אונלי הוא פורום סגור וראוי שאנשים ישתמשו בשפה אחרת כלפי עמיתים למקצוע. עדיף היה שלא ייכתבו כאן תגובות אנונימיות, או לפחות שניתן יהיה לדווח על תגובות מעליבות ופוגעות.

אנונימי/ת
30.06.2020, 12:26

פרופ קלוגר הנכבד והמוערך, שלום רב
אני מודה לך על מכתב, על רוח הדברים ואני מבין, מכיר אישית ומוכיר את הרצון האמיתי שלך לשינוי והכשרת דור העתיד בצורה טובה יותר.
קימיים מספר חסמים "טכניים" שלא מאפשרים את השינויי האמיתי אותה כולנו רוצים. החסם הראשון קשור לניתוק של התוכניות והרצונות של הרי והמועצה המדעית מהשטח.
1. כמה מומחים ומנהלי מחלקות עברו את אותה תוכנית הכשרה להעברת משוב בצורה חיובית למתמחה? מה העומס שמוטל על מומחה, ששחק את חייו בזמן ההתמחות, סביר להניח הרס את חייו האישיים - התגרש, היום צריך לעבוד כפול כדי לשלם גם מזונות, וגם על ההלוואות שלקח לצורך פלאושיפ בחול? אותו מומחה שחיו נהרסו ועכשיו גם צריך לעשות מעשי לוינות למול בית החולים , קופ"ח, וכו על מנת להתפרנס. האם לאותו המומחה יש באמת את כל הזמן שהעולם עכשיו לקחת את המתמחה השלימזל וללמד אותו ולהדריך אותו בקשב רב? כמה אותו מתמחה מענין באמת את מנהל המחלקה שעסוק בלקדם את עצמו?
2. אחריות אישית, איננה פונקציה של רמת עומס. היא פונקציה של חינוך וערכים. הזלזול שמציגה המועצה המדעית והר"י בבריאות המתמחים והחולים גובלת בחוסר אחריות אישית קיצונית של הנוגעים בדבר. אחת מהמטרות של הגופים הנכבדים הינו ליצור רפואה מבוסס מידע. כיצד יתכן באותם גופים בדיוק עובדים ללא כל ביסוס מדעי? איך יתכן שישנם מאות מחקרים מדיספלינות שונות ממקומות שונים בעולם שמוכיחים כי מי שעובד כל כך הרבה שעות משול לאדם שיכור, האם מי שרוצה להכשיר את אנשיו בצורה הטובה ביותר ולשמור על הדבר הקדוש ביותר ערך חיי האדם מוכן על בסיס יום יומי להכניס אדם לחדר ניתוח כאשר התנאים איתם הוא צריך להתמודד הינם שיכרות? האם היה הגיוני להעלות טייס קרב לאוויר לבצע משימה מבצעית במצב של שכרות רק כי מפקד הטייסת שלו טס לפני שנים כשיכור? האם ככה בונים ערכים של מצוינות, האם ככה בונים ערכים של שמירה על כבוד האדם וערך החיים? האם ככה בונים ערכים של רעות ואחווה? צורת העבודה יום מובילה לערכים של חוסר רעות בין רופאים, זלזול בחיי אדם, חפיפניקיות, כסתחנות, התעלמות מעובדות, שלא פעם מסתיימת בהגשת קובלנות או בפלילים, או רק מתכסות בחול.
הדואליות הזאת איננה יכולה עוד להתקיים. כמי שיש לו אחריות אישית, על אופי ההתמחות, הייתי מצפה שאתה תעמוד בראש הקוראים להפסקת המנהג המגונה הזה, שאיננו עולה אם השכל הישר.
3. אחת מהטענות העקריות שעולות כנגד הורדת העומס הינה המשכיות הטיפול. אכן, סוגיה מורכבת, אבל היא איננה טיעון אמיתי. היא מתיד קיימת, ותמיד תהיה קיימת כאשר חולה מורכב מגיע לקראת סיום התורנות. אני בטוח שרופא רענן ( או יותר נכון לא מותש) ישכיח/יפספס פחות דברים בזמן העברת השרביט מאשר רופא מותש ומרוט עצבים. ודוגמאות יש לרוב...
4. שנינו יודעים כי אווירת הפחד, שקיימת במחלקות והחשש, בשל המבנה ההירכי וההדבקה של מנהל המחלקה לכיסא. יוצרות שיתוק וחוסר יכולת להגיד את האמת, ואת מה שבאמת חושבים, הלו שאין להם "קביעות" או מתמחים שתלויי בחתימתו של מנהל המחלקה. וחסר למשהו שיפגע ביוקרתו של מנהל המחלקה. הצורה הזאת יוצרת עומס ומתח מיותר על כולם, כן גם על הרופאים הבכירים וגם על מנהלי המחלקות
(ראה מה קרה לד"ר אלכס, מנהל מחלקה בסורוקה) ככה לא יוצרים מצוינות. ככה יוצרים בינוניות, אנשים בינונים שיכשירו אנשים להיות גרועים. עצוב לומר אבל מרבית המומחים הצעירים ברוב הדיספלינות הכירורגיות הינם מנתחים בינונים אם לא גרועים. האם עלה בדעת מישהו בהר"י מדוע צריך לאחר סיום ההכשרה המכובדת להיות מומחה (ההתמחות) עוד הכשרה של פלושיפ? מדוע מומחה שרק סיים את ההכשרה צריך לנסוע לעוד הכשרה כדי להיות מומחה "אמיתי"? זה אבסורד, חוסר אחריות, בזבוז משאבים אדירים הן של הציבור והן של הרופא, שלאחר שה"מומחה" קיבל מספר רשיון לא להיות רופא סתם רופא, אלה להיות "מומחה" הוא יקבל "המלצה חמה" לנסוע להכשרה נוספת במקום מרוחק כדי שילמד באמת לנתח....
5. עווית קשה קיים היום במערכת כאשר הגוף שאמור להיות גוף מקצועי ( המועצה המדעית) הינו חלק אירגון עובדים ( הר"י). כל זמן שגוף מקצועי מקבל החלטות כארגון העובדים שהינו אינטרסנט ( לטוב ולרע), החלטותיו אינן אוביקטביות ואינן עומדות עם "האמת המדעית" או "האמת המקצועית" . כל מי שעוסק בחוקר, ידע להגיד לך שקיימת פה הטעיה וככה אי אפשר להגיע לחקר האמת.... אלה שוב פעם לכסת"ח ולמילוי אינטרסים ציניים.
6. חוקי העבודה וההסטנדרים להכשרה במדינת ישראל נקבעים ע"י הריבון ממשלת ישראל, ומשרדי הממשלה. המועצה המדעית היא רק גוף מיעץ לשר הבריאות. אל לנו לשכח זאת. האיגודים המקצועיים יכולים לתת עצה, השר יכול לקבל באופן אוטומטי וזכותו שלא לקבל את עצתם. יתר על כן, חובתו שלא לקבל את עצתם כאשר הם נוגדים את כללי ההגיון הבריא, והסביר. ראה את דברי שר העבודה והרווחה.
7. גם בצבא צריך להכשיר חברה צעירים בפרק זמן קצר לפעולות מקצועיות מורכבות. מידי פעם כאשר הלחץ גדול מידי והבינוניות מתחילה לחגוג אנו מתקלים בעיתונים במעשי זובור, קפיצות מגג רכב נוסע וכו. מעשים אלו בדרכ כלל אינם באים ממקום של רצון לעשות רעה אלא ממקום של איבוד שליטה, ואיבוד ערכים בסיסי. המועצה המדעית והרי מתנהגים בדיוק באותה הצורה. הם פשוט שחכו את הערכים הבסיסים והם בטוחים שלקפוץ מהגג יחשל את הרופאים שלהם ויעשה אותם טובים יותר.
7. פרופ קלוגר היקר, ראשי הרי והמועצה המדעית, אני קורא לכם להקשיב היטב לקולות של הקולוגת שלכם, הבינה ניתנה לכולם, הדור הצעיר איננו טיפש וגם איננו עצלן, הוא דור חכם, וחד מחשבה, עם כלי עבודה חדשים, שמתמודד עם אתגרים שלא הכרתם, אני קורא לכם להצטרף לשינוי שחבל שלא קרה בזמן הכשרתכם ולא לנסות לדוחקו לפינה.
8. אדוני אסיים ביטוי שאין מטרתו לפגוע אך הוא מצייג בדיוק רב את המתרחש, בגופים אותם אתה מיצג ( הרי והמועצה המדעית) "כאשר כולם אומרים לך שאתה שיכור, זה הזמן ללכת לישון".....

אנונימי/ת
30.06.2020, 12:50

כתבת פעמים סעיף 7. אני מניח שזה נובע מעייפות לאחר תורנות..

אנונימי/ת
30.06.2020, 23:10

לוגוריאה מחלה קשה. אם זו רמת הביטוי של רופא בישראל אנחנו באמת בצרות.