• ד״ר דרגן קרברושיץ: יו"ר
  • ד"ר זכי עאסי: גזבר
  • ד"ר דן ארבל: מזכיר
  • ד"ר ענבל סמוק: אחראית ועדת בחינות
חדשות

"העומס והאחריות המוטלים על רופאי ילדים בישראל כפולים מזה שבאירופה"

כך אומר יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' אלי סומך מ"וולפסון", על רקע סקירה של מצב התחום בישראל, שפורסמה בכתב העת Journal of Pediatrics; לפי הנתונים, מספר רופאי הילדים בישראל לנפש דומה לזה שבאירופה, למרות שמספר הילדים כפול וקצב גידול האוכלוסייה משולש

רופאת ילדים (אילוסטרציה)
רופאת ילדים (אילוסטרציה)

שיעור רופאי הילדים לנפש בישראל דומה לזה שבאירופה, אבל העומס והאחריות המוטלים עליהם כפולים; כך עולה ממאמר הסוקר את מצב רפואת הילדים, שפורסם באחרונה בכתב העת Journal of Pediatrics.

את המאמר כתבו ד"ר דיאנה טשר, ד"ר יצחק ברלוביץ ופרופ' אלי סומך מבית החולים "וולפסון", מזכ"ל האיגוד לרפואת ילדים ד"ר צחי גרוסמן, ד"ר ליזה רובין, ד"ר דיקלה דהן וכן פרופסור איתמר גרוטו ממשרד הבריאות.

פרופ' סומך, מנהל אגף הילדים ב"וולפסון" ויו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, סיכם עבור "דוקטורס אונלי" את הנתונים העיקריים שהוצגו במאמר. לדבריו, בישראל שיעור פריון גבוה, הכפול מזה שבאירופה; שיעור הילדים בני פחות מגיל 14 גם הוא כפול מזה שבגרמניה, למשל (28% לעומת 14%) וקצב גידול האוכלוסייה בישראל (1.8%) הוא פי שלושה מאשר באירופה.

פרופ' סומך מסר, כי "הנתונים הללו מדגישים את התפקיד המרכזי שממלאת רפואת הילדים ושל רופאי הילדים בבריאות הציבור ובהבטחת בריאותו של דור העתיד של המדינה".

פרופ' סומך הדגיש, כי למרות ההוצאה הלאומית לבריאות העומדת על 7.8% מהתל"ג - נמוכה יחסית לממוצע במדינות ה- OECDי(8.5%) - תמותת התינוקות בישראל נמוכה יחסית למדינות מפותחות (3.2 לעומת ממוצע OECD העומד על 3.8 ל-1,000 לידות חי). כמו כן בישראל קיימת שמירה על שיעורי התחסנות גבוהים והפעלת תכנית התמחות ברמה גבוהה מאוד ברפואת ילדים ובמקצועות העל הספציפיים, אמר.

"האתגרים העיקריים העומדים לכן לפני רופאי הילדים בישראל הם הצורך להתמודד עם תחלואה 'חדשה' של בעיות כרוניות כמו השמנה, בעיות מתחום בריאות הנפש ובעיות פסיכו-סוציאליות. וכן עליהם להתמודד עם העומס העצום ברפואה הדחופה והצורך לסגור את פערי הבריאות שבין המרכז לפריפריה.

"אחד האמצעים לשם סגירת הפערים הוא תגבור מספר הרופאים והפעלת תכניות כמו הפלרת המים לשמירת בריאות השיניים של הילדים בישראל - במיוחד משכבות סוציואקונומיות נמוכות. כמו כן, יש לשמר את המצב שבו רופא הילדים הוא המטפל הראשוני בילד החולה. צעדים אלו מחייבים להגדיל את מספר המתמחים ברפואת ילדים לצד הגדלת השילוב של החלק הקהילתי במסגרת ההתמחות, על מנת לסגור את המחסור ההולך ומחריף ברופאי ילדים, בין היתר בשל פרישה קרובה של דור הרופאים שהגיע לארץ בעלייה מברית המועצות לשעבר", אמר פרופ' סומך.

המאמר בכתב העת Journal of Pediatrics

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' אלי סומך,  השוואה,  OECD,  אירופה,  עומס,  מחקר
תגובות

אחת הסיבות היא שבחלק גדול מארצות המערב כגון הולנד , אנגליה, גרמניה, קנדה סקנדינביה ועוד, רופאי המשפחה מטפלים בכל המשפחה, כולל הילדים, ורופא הילדים משמשים יותר כיועצים. היתרון ברור, מכיוון שההשלכות של מחלות ילדים ופרט בעיות התנהגות ואורח חיים מושלכים על כל המשפחה. דוגמא אחרת :לפי מחקר של דר ארטור פירסט ז"ל 25% מסיבות ביקורי האם אצל הרופא עם תלונה לגבי הילד היתה סיבה שקשורה לאם עצמה .
לא ניתן לטעון שעקב שיטה זו ( טיפול על ידי רופאי משפחה) התחלואה בארצות אלו גדולה יותר ( אלא להפך) . בארץ נכשלה גישה זו מסיבות תרבותיות ( חלוקה היסטורית לפי מה שהיה מקובל בברה"מ) ותחרות על קליינטים, וחבל כי אז לרופאי הילדים היה הרבה יותר זמן להקדיש לדברים החשובים בתחומם