• ד״ר דרגן קרברושיץ: יו"ר
  • ד"ר זכי עאסי: גזבר
  • ד"ר דן ארבל: מזכיר
  • ד"ר ענבל סמוק: אחראית ועדת בחינות
חדשות

"אסותא רואה עצמה בעתיד כמוסד חוקר בקנה מידה עולמי"

כך אומר פרופ' עופר שפילברג, מנהל המערך ההמטולוגי באסותא, בשיחה עם "דוקטורס אונלי", בעקבות כנס המחקר שנערך לאחרונה באסותא בשיתוף "מכבי שירותי בריאות"

פרופסור עופר שפילברג (צילום: בי"ח בילינסון)
פרופסור עופר שפילברג

הצלחתם של שני כנסי מחקר שקיימה בשנתיים האחרונות רשת המרכזים הרפואיים הפרטיים "אסותא", בשיתוף עם "מכבי שירותי בריאות" (האחרון התקיים באמצע ינואר) מהווה, כך מעריכים המארגנים, אדן זינוק טוב לארגון ולאירוח כנס בינלאומי. ואכן, לשנה הבאה מתוכנן כבר כנס כזה על הנושא PET-MRI ובו יוצגו מחקרים שנעשו באמצעות טכנולוגיה הדמיה מתקדמת זאת וגם מחקרים נוספים.

"כבר עתה נושא הכנס הקרוב מעורר עניין ניכר בקהילה הרפואית הבינלאומית. רופאים-חוקרים מובילים בתחום מפריס וניו-יורק הביעו רצונם להשתתף בו. לא מן הנמנע שיגיעו נוספים", כך אמר פרופסור עופר שפילברג ממנהל המחקר ב"אסותא" בראיון מיוחד ל"דוקטורס אונלי".

פרופסור שפילברג , לשעבר יו"ר האיגוד הישראלי להמטולוגיה שניהל מחלקות בתחום הזה ב"סורוקה" וב-"בילינסון" - ועתה מנהל את המערך ההמטולוגי ומערך המחקר ב"אסותא" - היה בין היוזמים ומארגן הכנס הראשון לפני כשנה וחודשיים, ובשני היה בוועדה המקצועית המצומצמת , בשיתוף עם פרופסור אבי פורת הרופא הראשי של מכבי שקבעה את התכנים המדעיים.
450 רופאים, חוקרים בתחומי הרפואה השונים ואנשי צוות רפואי הגיעו לכנס האחרון. יושבי ראש הכנס היו פרופסור נחמן אש ראש חטיבת הבריאות ב"מכבי" וד"ר בלה עזריה ראש אגף רפואה באסותא. במעמד הפתיחה בירכו מנכ"ל אסותא פינו צרויה, יו"ר דירקטוריון מכבי פרופסור משה רווח ויו"ר דירקטוריון אסותא פרופסור שוקי שמר שגם היה יו"ר המועצה המדעית של הכנס.

בשונה מכנסים אחרים המוקדשים לנושא ספציפי אחד, הכנס הפעם "כיסה" תחומים רפואיים רבים ונועד לתת במה לעשייה המחקרית הענפה הנעשית באסותא מרכזים רפואיים ובמכבי שירותי בריאות.

-האם זה לא נראה חריג שבית חולים פרטי יקיים כנס בתחום המחקר?
פרופסור שפילברג: "לא ולא, בעיני זה לא חריג בכלל. 50% מהפעילות של "אסותא" הינה ציבורית ומבוטחים של קופות החולים מגיעים לטיפולים וניתוחים עם טופס 17. באסותא פועלת כיום רשת של שבעה מרכזים רפואיים בפרישה ארצית מחיפה ועד באר-שבע ובשנה הבאה ייפתח, על-פי התכנית, בית החולים החדש שלה באשדוד. כבר עתה מתקיימים קשרים אקדמיים שהולכים ומתרחבים עם גורמים רבים באקדמיה: אסותא קבלה סינוף אקדמי לבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, כמו שיש להדסה, וכן סינוף למחלקה למדעי החיים באוניברסיטת אריאל".

"לא יכול להיות כיום רופא טוב שאיננו גם חוקר טוב. גם האוכלוסייה... מאמינה שרופא שהוא גם חוקר ומדען, יהיה רופא טוב גם בקשר שלו עם החולים, בטיפול שיעניק"

-במה מתבטא הסינוף-האקדמי אצלכם?

"בימים אלו נמצאים באסותא 15 סטודנטים משנת הלימודים הששית שלהם ברפואה, כולם מהאוניברסיטה העברית, שבחרו להעשיר את החינוך הרפואי והקליני שלהם באונקולוגיה, כירורגיה, המטולוגיה ותחומים נוספים, דווקא אצלנו. אנחנו בהחלט רוצים שב-'אסותא' תתקיים פעילות אקדמית מלאה – הוראה לצד מחקר".

-מדוע אתה מדגיש כל כך את נושא המחקר ?
"משום שלא יכול להיות כיום רופא טוב שאיננו גם חוקר טוב. גם האוכלוסייה הנזקקת לשירותים הרפואיים ההולכים ומתרחבים מאמינה שרופא שהוא גם חוקר ומדען, יהיה רופא טוב גם בקשר שלו עם החולים, בטיפול שיעניק. לא רבים אולי יודעים אבל באסותא מבצעים כבר זמן רב מחקרים שונים יחד עם מכבי שירותי בריאות – והנושא הזה תופס תאוצה".

-באילו תחומי מחקר אתם מתמקדים באופן מיוחד?
הולכת ומוקמת עתה מעבדת מחקר מולקולרית. בעוד מספר חודשים, היא תחל לפעול בבית החולים. היא מיועדת רק לצרכי מחקר במסלול היישומי. זה הכיוון שבו נפעל. לממצאי המחקרים שיבוצעו בה יהיו השלכות יישומיות. לדוגמא: במעבדה יעסקו למשל בחקר ה-microRNA , הרצפים הקצרים שלו שאינם הופכים לחלבונים, כמו ה-RNA הרגיל, אולם משתתפים בתהליכי הבקרה של הפעילות התאית בגוף. בנוסף רכשה באחרונה אסותא מערכת PET-MRI רק לצרכי מחקר. היא הראשונה מסוגה בישראל ובמזרח התיכון. ממצאי המחקרים שיתבצעו באמצעותה ישפרו את יכולות הדימות בחולים עבור אוסף נרחב של מחלות."

-הכנס השני שקיימתם באמצע ינואר השנה משך עשרות רופאים בכירים מהמרכזים הרפואיים השונים בישראל, אבל לא השתתפו אורחים מחו"ל. למה?
"לכנס הראשון דווקא הגיע אלינו כאורח הכבוד פרופסור קנטי ראי (Kanti Rai) מ'מכון המחקר הרפואי פיינשטיין בניו-יורק. הוא ממנהיגי המחקר בלוקמיה לימפטית כרונית (Chronic Lymphocytic Leukemia ) והוא בא אלינו שבוע בלבד לאחר שזכה בפרס היוקרתי ביותר מאיגוד ההמטולוגיה האמריקני על מפעל חיים כחוקר עתיר הישגים ותגליות. הוא ממש אייקון בתחום והרצאתו משכה עניין עצום. בכינוס הנוכחי ארחנו את פרופסור אהרון צ'חנובר , חתן פרס נובל לכימיה ואת פרופסור יהודה שיינפלד מנהל המרכז האוטואימוני ב"שיבא", ללא כל ספק חוקרים מובילים בקהילת המחקר הבינלאומית. יש לי יסוד להאמין שבכנס הבא נארח עוד דמויות מפתח מעולם הרפואה, בתחומי המחקר הרפואי - ובדגש על ההיבט היישומי. אסותא בהחלט רואה עצמה בעתיד מוסד חוקר בקנה מידה עולמי".

-במה זה יתבטא?
"אחת השאיפות הינה להוות פלטפורמה קלינית בפיתוח מכשור הרפואי. יש בישראל עשרות ואולי מאות חברות סטרט-אפ שעוסקות במכשור רפואי. בתהליכי הפיתוח יש שלב שבו בודקים את המוצרים לראשונה בבני אדם. אנחנו מציעים לחוקרים והמפתחים ששלב ה'לראשונה בבני אדם', ייעשה באסותא, מאחר שבית החולים, הרשת, יכולים לתת מעטפת שלמה לפרויקט הפיתוח הן מההיבט המחקרי והן מההיבט הניסויי ולהעניק לגורמי הפיתוח את התנאים האופטימליים שהם זקוקים להם. עשרות סטארט-אפים ישראליים גילו עניין בנושא זה והשאיפה – ואין זו יומרה – שאפילו נהיה אתר לניסויים ראשוניים של מכשור רפואי בבני אדם ברמה עולמית. נשאף למשוך לכאן את כל החברות הגדולות שירצו בשיתוף פעולה כזה בשלב הקליני".

-האם כבר נוצר קשר עם חברה עולמית כזאת?
"כן. יש לנו קשר עם חברת פיליפס. לא מכבר נחתם עמה הסכם אסטרטגי. הדבר משתלב בשאיפות האקדמיות שלנו".

-כיצד מתקבל בקרב רופאי אסותא הרעיון של שילוב רופא-חוקר?
"קיים ממש 'רעב' לעניין הזה. לפני חצי שנה יצא לדרך אצלנו פרויקט בשם 'ערכת חוקר'. במה המדובר? רופאים קלינאים רבים עסוקים מאד בעבודה הרגילה שלהם בבית החולים. אבל הם מבינים שההיבט המחקרי חיוני לעבודתם. יצאנו ב'קול קורא' שבו הוצע לכל רופא שעיקר עיסוקו במסגרת 'אסותא' ושיש בידיו ממילא מסד נתונים משמעותי מהעבודה הקלינית השוטפת שלו – אבל גם עניין במחקר שרק עומסי העבודה אינם מאפשרים להקדיש זמן למחקר - להצטרף למיזם. כיצד? הצענו לשני אפידמיולוגים, בעלי תואר ד"ר בבריאות הציבור מאוניברסיטת תל-אביב שיחברו לרופאים שלנו המעוניינים במחקר. יחליטו במשותף על הנושא, יבנו יחד תכנית מחקר וגם ינתחו ביחד עם הרופאים את הנתונים הקליניים. יהיו ממש בצוות ההחלטה. הנתונים הצבורים במחשבי הרופאים יהיו הבסיס לניתוח תוצאות המחקר. הם יוצגו אחר-כך גם בכנסי מחקר. התנאי הוא שפרויקט כזה יסתיים בתוך שנה ודו"ח יתפרסם בעיתון רפואי בינלאומי מוביל."

-ויש כבר תוצאות למהלך הזה?
"בוודאי. כבר עתה מבוצעים אצלנו במתכונת הזאת שבעה פרויקטים מחקריים. אסותא מממנת אותם. זה עובד באופן מופלא. נוצרה אווירה מחקרית טובה מאד. אני מאד מעודד ממה שנעשה בשטח".

-רק באחרונה הופיע ד"ר זאב פלדמן, יו"ר מח"ח בהסתדרות הרפואית בדיון בוועדת המדע בכנסת שעסק בחרם האקדמי. הוא סיפר שם כי 71 רופאים בריטיים ביקשו מההסתדרות הרפואית העולמית WMA להרחיק את הר"י. אינך חושש מתופעת החרם, שאולי גם תשפיע על תכניות הכנסים שלכם?
"לפני יותר מחמש שנים ב-2010 ארגנתי בבנייני האומה בירושלים, כנשיא ההתאגדות הבינלאומית להמטולוגיה, כנס בינלאומי גדול. הגיעו 1500 רופאים וחוקרים מיותר מ-20 מדינות. לא הרגשנו שיש איזושהי בעיה לארח בישראל. אני לא מרגיש חרם. עשיית כנסים בארץ, בנושאים שהם בחזית המחקר הרפואי צריכה לכן להיות התשובה הנאותה שלנו לכל איומי החרם האקדמי. כאשר כנס יעורר עניין גדול – הנוגעים בדבר יגיעו לכאן".

נושאים קשורים:  פרופ' עופר שפילברג,  מחקר רפואי,  אסותא
תגובות